1
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان
2
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گروه تاریخ
10.22103/jic.2025.25069.1418
چکیده
تحول در ساختار نظام آموزشی ایران بر پایه اصول مدرن، از عصر مشروطه آغاز شد و تا پایان دوران پهلوی دوم ادامه یافت. در این دوره، تحت تأثیر اندیشههای نوگرایانه روشنفکران و سیاستهای شاه، نظام آموزشی دستخوش تغییرات گستردهای گردید. تأکید بر آموزش اجباری در مقاطع مختلف تحصیلی و گسترش کمی مدارس، بهویژه در شهر کرمان، از مهمترین جنبههای این تحولات بود. پژوهش حاضر به بررسی روند توسعه کمی مدارس شهر کرمان در دوره پهلوی دوم، با تمرکز بر عوامل رشد و موانع پیشرو، میپردازد. پرسش اصلی تحقیق آن است که قوانین و سیاستهای آموزشی این دوره چه تأثیری بر روند توسعه مدارس در شهر کرمان داشتهاند. یافتههای پژوهش، که به روش کتابخانهای و با بهرهگیری از اسناد و مطبوعات انجام شده، نشان میدهد علیرغم افزایش تعداد مدارس و دانشآموزان، کیفیت آموزشی به دلیل محدودیتهای بودجهای و سیاستهای متمرکز دولت، بهویژه در مناطق دور از مرکز همچون کرمان، چندان رضایتبخش نبود. کمبود منابع مالی حتی در احداث مدارس نیز مشهود بود، بهگونهای که مشارکت نهادها و افراد محلی برای جبران این کمبودها ضرورت یافت. همچنین کمبود آموزگاران و دبیران متخصص، یکی دیگر از چالشهای اساسی نظام آموزشی کرمان در این دوره محسوب میشد.
اسدی, مهدی , حسین طلائی, پرویز و صادقی, زهرا . (1404). -بررسی تاریخی توسعه کمی مدارس شهر کرمان در دوره پهلوی دوم(با تأکید بر موانع و چالشهای اجرایی). پژوهشنامه تمدن ایرانی, 7(1), 22-42. doi: 10.22103/jic.2025.25069.1418
MLA
اسدی, مهدی , , حسین طلائی, پرویز , و صادقی, زهرا . "-بررسی تاریخی توسعه کمی مدارس شهر کرمان در دوره پهلوی دوم(با تأکید بر موانع و چالشهای اجرایی)", پژوهشنامه تمدن ایرانی, 7, 1, 1404, 22-42. doi: 10.22103/jic.2025.25069.1418
HARVARD
اسدی, مهدی, حسین طلائی, پرویز, صادقی, زهرا. (1404). '-بررسی تاریخی توسعه کمی مدارس شهر کرمان در دوره پهلوی دوم(با تأکید بر موانع و چالشهای اجرایی)', پژوهشنامه تمدن ایرانی, 7(1), pp. 22-42. doi: 10.22103/jic.2025.25069.1418
CHICAGO
مهدی اسدی , پرویز حسین طلائی و زهرا صادقی, "-بررسی تاریخی توسعه کمی مدارس شهر کرمان در دوره پهلوی دوم(با تأکید بر موانع و چالشهای اجرایی)," پژوهشنامه تمدن ایرانی, 7 1 (1404): 22-42, doi: 10.22103/jic.2025.25069.1418
VANCOUVER
اسدی, مهدی, حسین طلائی, پرویز, صادقی, زهرا. -بررسی تاریخی توسعه کمی مدارس شهر کرمان در دوره پهلوی دوم(با تأکید بر موانع و چالشهای اجرایی). پژوهشنامه تمدن ایرانی, 1404; 7(1): 22-42. doi: 10.22103/jic.2025.25069.1418