مطالعه تاریخی سنگ نگاره هایِ درّه نگاران ناهوک سراوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه ولایت ایرانشهر

2 دانشجوی دکتری رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی و استاد مدعو دانشگاه ولایت ایرانشهر

3 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

سنگ ­نگاره­ها نخستین بازتاب اندیشه و تفکر بشری بر روی بوم­های سنگی می باشند. این نوع نگاره ها نوع اندیشه­های تاریخ اجتماعی و طبیعی را بیان می نمایند. این آثار در همه مناطق جهان قابل مشاهده می باشند. بلوچستان از مناطق مهم ایران است که شاهد آثاری از این قبیل در منطقه های مختلف آن می باشیم. هدف این تحقیق مطالعه سنگ نگاره های دره نگاران ناهوک واقع در شهرستان سراوان می­باشد که به صورت توصیفی- تحلیلی مطالب جمع آوری شده­اند و مشخص گردید که سنگ نگاره­های دره نگاران دارای نقوش حیوانی، انسانی و گیاهی و ابزار می باشند و این بدین معناست که درگذشته دره نگاران محل اسکان گروه­های انسانی بوده که معیشتی بر پایه دامداری داشته­اند.

کلیدواژه‌ها


 آموزگار، ژاله، 0(13889)،تاریخ اساطیری ایران، تهران:سمت،چاپ یازدهم
بزی، کلثوم؛ حاتم، غلامعلی،(1392)« پژوهشی هنرهای تجسمی نقش مایه»،فصلنامه علمی، سال هفتم، شماره هفدهم، زمستان
سلطانی، مجتبی، (1389)،«شمایل نگاری سنگ نگاره های قصرقند نیکشهر»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
شهلی بر، سعید، (1396)،«بررسی و مطالعه سنگ نگاره های شهرستان خاش»، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی روح الله شیرازی و فریبا موسی پورنگاری، دانشگاه سیستان و بلوچستان
فرهادی، مرتضی، (1389)،مجموعه مقالات اولین و دومین هم اندیشی انسان شناسی هنر، سایه نگاری های سنگی بی چشم، هنر پیش از تاریخ در استان مرکزی،تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، چاپ اول
کمبل، جوزف، (1388)،قدرت اسطوره؛ گفت و گو با بیل مویرز، ترجمه: عباس مخبر، تهران:نشر مرکز، چاپ پنجم
گزارش های ثبتی کارشناسان میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان، 1385.
ناصری فرد، محمد، (1388)،سنگ نگاره های ایران- نمادهای اندیشه نگار،خمین: ناشر مولف، چاپ اول
وحدتی، علی اکبر،(1389)،«بوم های سنگی گزارش بررسی دو مجموعه هنر صخره ای در خراسان شمالی ، بجنورد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری استان خراسان شمالی
یونگ، کارل گوستاو، (1378)،انسان و سمبولهایش، ترجمه: مجمود سلطانیه، تهران:جامی، چاپ ششم