دانشگاه شهید باهنر کرمانپژوهشنامه تمدن ایرانی2821-08672120200822A Study of Words and Concepts Related to the Creation of Mental Images in Architecture from Three Islamic Wisdoms to the Presentجستاری در واژگان و مفاهیم مرتبط با خلق تصویر ذهنی در حیطۀ معماری از سه حکمت اسلامی تا معاصر131249110.22103/jic.2019.2491FAمحمد علیاشرف گنجوییگروه معماری، دانشکده هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20180626Creating mental image is an important part in arts process. This includes both artistic and functional concepts. In this regard, two questions are proposed: which aspects express creating mental image in architecture, specifically Iranian architecture? What changes have taken place in its related concepts comparing the past?<br />The aim of this study is to explain the aspects which are effective in creating mental image. Hence, the aspects which are distinct in the creation of mental image in architecture rather than other artistic fields are under consideration. To fulfill this aim, relevant words and concepts are focused and the considered features are studied and determined by analyzing and comparing the meanings of the words. Thus, the words ‘Imagination’ and ‘notion’ have been deeply explored based on three wisdoms: hikmat-i al-Mashriqiya, hikmat-i Ishraq, hikmat-i muta‘aliya. Afterwards, ‘mental imagery’ in Persian contemporary literature and cognitive philosophy is analyzed. This word contains the present aspects of creating mental image.<br />The findings suggest that the purpose of creating mental image (based on imagination) had been to separate from materialistic world. Of course, this subject (based on notion) did not mean ignoring the materialistic and functional aspects of architecture. Nevertheless, meaning has priority over material. Regarding mental imagery, we should say that it originates from human mind and the created image has two characteristics, i.e., visual and non-visual, which interrelate with each other and do not necessarily have priority over one another and their root is in materialistic world.خلق تصویر ذهنی، بخشی مهم از فرایند هنری است. این واژه در معماری، هم شامل مفاهیم هنری و همکاربردی است؛ بر این اساس دو سؤال مطرح میشود: وجوه بیانکنندۀ خلق تصویر ذهنی در معماری، بهویژه در معماری ایرانی چیست؟ امروز، چه تغییراتی در مفاهیم مربوط به آن نسبت به گذشته صورت گرفتهاست؟<br />هدف این مقاله بیان وجوهی است که در حوزۀ خلق تصویر ذهنی مؤثرند؛ بنابراین وجوهی مورد توجه هستند که عامل تمایز خلق تصویر ذهنی در معماری نسبت به سایر گرایشهای هنری میشوند. برای رسیدن به هدف تحقیق، به واژگان مرتبط و محتوای آنها توجه میشود و از تحلیل، استدلال و تطبیق محتوای واژگان، ویژگیهای مورد نظر بررسی و تبیین میشود؛ بنابراین، واژۀ تخیّل و تصوّر بر اساس سه حکمت مشاء، اشراق و متعالیه مورد تعمّق قرار میگیرد و واژۀ تصویرپردازی ذهنی در ادبیات امروز و فلسفۀ شناختی مطالعه میشود. این واژه، وجوه امروزی مربوط به خلق تصویر ذهنی را در بردارد.بر اساس نتایج، خلق تصویر ذهنی (بر مبنای تخیّل) با هدف فاصلهگرفتن از جهان مادی بودهاست؛ البته این موضوع (بر مبنای تصوّر) به معنای نادیدهگرفتن وجوه کاربردی و مادی معماری نیست؛ با اینحال، معنا نسبت به ماده ارجحیّت دارد. در خصوص تصویرپردازی ذهنی باید گفت که منشأ آن در ذهن انسان است و تصویر خلقشده دارای دو ویژگی بصری و غیر بصری است که با یکدیگر تعامل داشته و الزاماً نسبت به دیگری برتری ندارند و ریشۀ آنها جهان مادی است.دانشگاه شهید باهنر کرمانپژوهشنامه تمدن ایرانی2821-08672120200822Identification or Confrontation: A Study of European Tourists' View of Iran's Religious Differences in the Safavid Ageهمزاد پنداری یا تقابل: بررسی نگاه سیاحان اروپایی بر اختلافات مذهبی در ایران عصر صفوی3358249210.22103/jic.2019.2492FAصفوراترک لادانیاستایار گروه فرانسه دانشگاه اصفهانفاطمهخسرویکارشناس ارشد مطالعات فرانسه دانشگاه اصفهانJournal Article20180902Religious differences in Islamic religion between Shiite and Sunni, especially in Iran, have always attracted the attention of European travelers during the Safavid period, so their itineraries can be an important source of information on the way these differences have been introduced. Since Shi'a was known by the Safavid kings as the official state religion of Iran, the most information provided by these travelers about beliefs was viewed from the Shi'a perspective. The Safavid Empire ruled over Iran and Shi'a was introduced as the official religion and then traveled through other areas in the Islamic World. Thus, the focus of this study is on Shi'a and Sunni Islam in Iran.<br />In this article, which is descriptive-analytical, while discussing the differences between Shi'a and Sunni and the religious politics of the Safavid government, it is attempted to explain the causes of the presence of tourists in Iran in the 17th century and to examine their views on the religious differences between Shi'a and Sunni, and how they deal with these differences. As Protestant Christians in the 17<sup>th</sup> century were persecuted by Catholics, they identified well with the Shiite minority in the Muslim world. this view is studied first. Then, the view of Catholic travelers who were the majority group in Europe is analyzed. Finally, the result of these two perspectives reflects the political orientations of the then-ruling governments in dealing with religious differences of the Safavid era.اختلافات مذهبی در دین اسلام میان شیعه و سنّی مورد توجه سیاحان اروپایی در عهد صفویه قرار گرفته است، لذا سفرنامههای ایشان میتواند منبع مهمی در چگونگی معرفی این اختلافات باشد. از آنجا که تشیّع توسط پادشاهان صفوی به عنوان مذهب رسمی در ایران شناخته شده بود فلذا بیشترین اطلاعات ارائه شده توسط این سیاحان در اعتقادات از منظر شیعی نگریسته میشد. سیطرهی حکومت صفوی در ایران بوده و مذهب تشیع از این کشور به طور رسمی اعلام شد و سپس به دیگر نقاط جهان اسلام گسترش یافت بنابراین تمرکز نوشتار بر اسلام شیعی و سنی در ایران است. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است سعی میشود تا ضمن بیان اختلافات شیعه و سنی و سیاست مذهبی دولت صفوی ، ابتدا به بررسی علل حضور سیاحان و نوع نگاه سیاحان به اختلافات موجود میان تشیع و تسنن در ایران و آنگاه به نحوهی برخورد ایشان با این اختلافات پرداخته شود. از آنجاکه مسیحیان پروتستان در قرن 17 میلادی تحت آزار اکثریت کاتولیک بودند، به هنگام ورود به ایران، نوعی حس همزاد پنداری با شیعیانی که در برابر سنیان به عنوان اقلیت شناخته میشدند را در وجود خود یافته که این نوع نگاه در مرحله اول تحت بررسی قرار میگیرد. در ادامه، رویکرد گروهی دیگر به عنوان سیاحانی کاتولیک که جزو طبقه اکثریت اروپای آن زمان بودند مورد تحلیل قرار میگیرد و در پایان، نتیجه این دو رویکرد نشان دهندهی جهت گیریهای سیاسی حکومتهای آن زمان در برخورد با تفاوتهای مذهبی در عصر صفوی بوده است.دانشگاه شهید باهنر کرمانپژوهشنامه تمدن ایرانی2821-08672120200822Christianity from entering Iran until Transition to Chinaمسیحیت از ورود به ایران تا انتقال به سرزمین چین5989249310.22103/jic.2019.2493FAسهم الدینخزا ئیاستادرار گروه تاررخ دانشگاه لرستانحسینمحمدیاستادرار گروه تاریخ دانشگاه خوار میJournal Article20181016Christianity entered Iran from the first century AD, and gradually a group of Iranian people turned to this religion. With the recognition of Christianity in the Roman Empire, and following the wars between Iran and Rome, Christians of Iran were harassed by the government and the Zoroastrian clergy due to accusations of Romanism. Following the prevalence of Nestorius's thoughts and the opposition of the Roman Church to his thoughts, Iranian Christians came to support Nesturi Christianity and accepted it as the religion of the Iranian Christians, thus separating themselves from the Roman Christians. Nestorian Christianity gradually flourished in Iran and spread to the eastern territories with the support of the Iranians. At the end of the Sassanid period, and at the request of Yazdgerd III, the Chinese court has given refuge to Christianity and recognized Nesturi’s Christianity and allowed them to establish churches in China for religious ceremonies, that known as "Persian Temples". This research seeks to investigate how Christianity is entering Iran, the status of Christian minority in the Sassanian Empire and how it can be transmitted to China, through a descriptive-analytical method and using written and first-hand sources.آیین مسیحیت از سدهی اول میلادی وارد ایران شد و به تدریج گروهی از مردم ایران به این دین گرایش پیدا کردند. با به رسمیت شناخته شدن مسیحیت در امپراتوری روم و به دنبال آن پیش آمدن درگیریهای ایران و روم، ایرانیان مسیحی به سبب متهم شدن به طرفداری از روم، دچار آزار و اذیت دولت و روحانیون زردشتی شدند. پس از رواج تفکرات نستوریوس و مخالفت کلیسای روم با تفکرات وی، مسیحیان ایران به حمایت از مسیحیت نستوری برخاسته و آن را به عنوان دین مسیحیان ایرانی پذیرفتند و به این ترتیب خود را از مسیحیان روم جدا کردند. مسیحیت نستوری به تدریج رنگ و بوی ایرانی گرفت و با حمایت ایرانیها به سمت سرزمینهای شرقی گسترش پیدا کرد. در اواخر دورهی ساسانی و با درخواست یزدگرد سوم، دربار چین به ایرانیان مسیحی پناه داده و مسیحیت نستوری را به رسمیت شناخته و به آنها اجازه داد تا در چین برای انجام مراسم مذهبی خود کلیساهایی را بنا کنند که معروف به «معابد پارسی» شدند. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع مکتوب و دست اول نحوهی ورود مسیحیت به ایران، وضعیت اقلیت مسیحی در شاهنشاهی ساسانی و چگونگی انتقال آن به چین را بررسی نماید.دانشگاه شهید باهنر کرمانپژوهشنامه تمدن ایرانی2821-08672120200822Historical, social and cultural obstacles to the formation of generalized trust in Iran society in contemporary historyموانع تاریخی، اجتماعی و فرهنگی شکلگیری اعتماد تعمیمیافته در جامعه ایران در تاریخ معاصر91119249410.22103/jic.2019.2494FAصادقزیباکلاماستاد گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمختارمظفرپوردانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20180917Trust is the most important component of social order and generalized trust is essential for social relations and development in today's complex and modern societies. But researches represent that in Iran, the level of generalized trust is low and also decreasing. This research, using a descriptive-analytical method, attempts to answer the causes of the lack of formation and expansion of generalized trust in Iran society and its reduction factors. The results of research show that factors such as despotism for a long time, modernization without regard to native culture, authoritarian structure of the government and unsuccessful attempts to reform the political structure have been the most important historical obstacles; Inappropriate cultural structure, hypocrisy, subject political culture and change in values have been the most important cultural obstacles and finally, neglect of the software and social component of development, inefficiency of the governance system, varied demographic composition and Intense ethnic competitions, extensive inequalities and corruption in the body of government have been the most important social obstacles.اعتماد مهمترین مؤلفه نظم اجتماعی و لازمه زندگی اجتماعی است و اعتماد تعمیمیافته هم از لوازم روابط اجتماعی و توسعه و پیشرفت در جوامع پیچیده و مدرن امروزی. در ایران اما پژوهشها نشان میدهد که میزان اعتماد تعمیمیافته پایین و نیز در حال کاهش است. این پژوهش با روشی توصیفی - تحلیلی، پس از طرح مباحث نظری، در صدد پاسخگویی به علل و ریشههای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی عدم شکلگیری و گسترش اعتماد تعمیمیافته در جامعه ایران و نیز عوامل کاهش آن برآمده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مجموعهای از عوامل تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در این امر نقش داشتهاند. عللی چون استبداد طولانی مدت، تجددگرایی و مدرنیزاسیون بدون توجه به فرهنگ بومی، ساخت عمودی و آمرانه قدرت و تلاشهای ناکام برای اصلاحات در ساختار سیاسی از مهمترین موانع تاریخی؛ ساخت فرهنگی نامناسب، دورویی و نفاق، فرهنگ سیاسی مشارکتگریز و تبعی و جریان تغییر ارزشها و با ارزش شدن ثروت از مهمترین موانع فرهنگی؛ و بیتوجهی به بعد نرمافزاری و اجتماعی توسعه، ضعف نظام حکمرانی، ترکیب جمعیتی متنوع و رقابتهای شدید قومی، نابرابریهای گسترده، فساد در بدنه قدرت و سطح پایین سرمایه اجتماعی برونگروهی از مهمترین موانع اجتماعی شکلگیری اعتماد تعمیمیافته در جامعه ایران در دوران معاصر بودهاند.دانشگاه شهید باهنر کرمانپژوهشنامه تمدن ایرانی2821-08672120200822Basseris’ Raid to Khur and Biabanak in the Qajar Period
(Based on the Manuscript of Ghasideh-ye Jandaghieh)یورش باصریها به منطقه خور و بیابانک در دوره قاجار (با تکیه بر نسخه خطی قصیده جندقیه)121150249510.22103/jic.2019.2495FAمحمدحسینسلیمانیدانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه خوارزمی تهرانرضادریکوندیدانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20181001The Basseri are a Persian-speaking tribe in Fars province, having played an influential role in political affair of late Qajar period. One of their roles was a raid of Khur and Biabanak in 1336 A.H. by some of the members of this tribe. This research tries to explain the grounds for the invasion of Khur and Biabanak by Basseris and the consequences, based on descriptive-analytical method and using library resources. The most important resources is the manuscript of Ghasideh-ye Jandaghieh by Mirza Mohammad Ali Monshi Bashi. The poet’s presence in the written event maximizes its importance as well as its necessity to be used in this study. The findings show the considerable effect of political, social, and economic components in the raid of Khur and Biabanak by Basseris. After failing to fulfill his political and economic goals in Fars and following the social crisis in that state, Ramezan Khan Basseri made attempts in another region to realize his purposes. So, considering the turbulent situation in Khur and Biabanak due to the weak central authority and inefficient operation of rulers, he selected this region for his ambitions.باصریها یکی از ایلات فارسزبان ساکن استان فارس هستند که در رخدادهای سیاسی اواخر عصر قاجار تأثیرگذار بودهاند. از جمله این نقشآفرینیها حمله تعدادی از تیرههای این ایل به منطقه خور و بیابانک در سال 1336 ق بوده است. پژوهش پیشرو درصدد است تا زمینههای یورش باصریها به منطقه خور و بیابانک و سرانجام آن را به شیوه توصیفی – تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای مورد بررسی قرار دهد. مهمترین منبع درباره این رویداد نسخه خطی قصیده جندقیه سروده میرزا محمدعلی منشیباشی است. حضور سراینده در متن حادثه، اهمیت این اثر و لزوم بهرهگیری از آن در پژوهش حاضر را دوچندان کرده است. یافتهها بیانگر این واقعیت است که سه عامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در یورش باصریها به منطقه خور و بیابانک مؤثر بوده است. بدین ترتیب که رمضانخان باصری پس از ناکامی در تحقق اهداف سیاسی و اقتصادی خود در فارس و بدنبال وضعیت اجتماعی بحرانی آن ایالت تلاش کرد تا در منطقه دیگری به اهداف خویش دست یابد. بنابراین با در نظر داشتن وضعیت آشفته خور و بیابانک که معلول ضعف حاکمیت مرکزی و عملکرد نامناسب حاکمان آنجا بود، این منطقه را برای تحقق بلندپروازیهای خود مناسب یافت.دانشگاه شهید باهنر کرمانپژوهشنامه تمدن ایرانی2821-08672120200822A Brief look at the Performance of the Baladiyeh, State and Provincial Associations
From 1325 to 1328 AH
According to Documentsنگاهی کوتاه به عملکرد انجمن های بلدیه و ایالتی و ولایتی از سال 1325 تا 1328 ق بر طبق اسناد152177249610.22103/jic.2019.2496FAباقرعلیعادل فردانشیار گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.پوریااسمعیلیدانشجوی دکترای تاریخ ایران دوران اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.0000-0003-2334-9179Journal Article20181004This article briefly examines the functioning of the baladiyeh, state, and provincial associations after the establishment of the constitutional government in Iran from 1325 to 1328 AH, relying on important documents. By drafting the constitution and in accordance with principles 90 to 93, the order was issued for the formation of these associations and the way in which their representatives were elected. In fact, the government intended to help restore order, security, and justice in all parts of the country. However, this led to the separation of some local affairs from national affairs and their administration falling within the jurisdiction of local authorities and their being relatively independent from the central government authorities in terms of being delegated or dismissed. Also, the broad powers in this area, such as the approval of the city budget, imposition of local taxes, supervision over the administration of the city property, approval of getting a loan, and in general, approval of any transactions were carried out by the associations. This paper seeks to investigate the aspects and dimensions of this issue using historical research methodology, based on description and analysis, and relying on documents and resources. Research findings show that these associations, with the authority they had, at times, abused their power and behaved in opposition with the central government’s opinion. However, to disguise their true appearance, they paid attention to the areas under their control and took some measures for public benefit.این نوشتار به اختصار عملکرد انجمن های بلدیه و ایالتی و ولایتی پس از استقرار دولت مشروطه در ایران را از سال 1325 تا 1328ه.ق، با تکیه بر اسناد مهم بررسی می نماید. با تدوین قانون اساسی و طبق اصل 90 تا 93، فرمان تشکیل این انجمن ها صادر و طرز انتخاب نمایندگان آنان نیز مشخص شد. در واقع دولت قصد داشت تا با این اقدام به برقراری نظم، امنیت و عدالت در اقصی نقاط کشور یاری رساند. اما همین مسئله سبب گردید تا برخی از امورات محلی از امور ملی تفکیک گردد و اداره آنها در صلاحیت مقامات محلی قرار گیرد و آنان چه از جهت انتخاب و چه از حیث برکناری نسبتا مستقل از مقامات دولت مرکزی باشند. همچنین اختیارات گسترده در این حوزه نظیر؛ تصویب بودجه شهر، برقراری مالیات ها و عوارض محلی، نظارت بر اداره اموال شهر، تصویب اخذ وام و به طورکلی تصویب هرگونه معاملات برعده انجمن ها بود. این مقاله با استفاده از روش پژوهش تاریخی مبتنی بر توصیف و تحلیل و با تکیه بر اسناد و منابع، ابعاد و زوایای این موضوع را بررسی خواهد کرد. یافته های تحقیق نشان می دهد، انجمنها با اختیاراتی که داشتند در برخی از مواقع از قدرت خویش سوء استفاده کردند و برخلاف نظر حکومت مرکزی رفتار نمودند. با این حال، جهت حفظ ظاهر تا حدودی به مناطق تحت سیطره خویش توجه کرده و اقدامات عام المنفعه ای را انجام دادند.