@article { author = {Tarafdari, Mnsour}, title = {An Investigation of the Relationship between Archaism and Nationalism from the Nasserite Era to the End of the First Pahlavi (1227-1320 SH, 1848-1941 AD)}, journal = {Iranian Civilization Research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {132-157}, year = {2021}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2821-0867}, eissn = {2821-0867}, doi = {}, abstract = {Nationalism in the framework of new definitions and influenced by the West is one of the important discourses of contemporary Iranian political and social thought, which was considered by familiar Western thinkers during the 19th century and mainly from the Nasserite era onwards and became quite apparent in the Pahlavi era. Nationalism has various elements and forms in the period under discussion, including archeology, which is associated with a strong attachment to the heritage of the pre-Islamic Iran. Accordingly, the analysis of the relationship between archaism and nationalism and in the more general perspective of nationalism based on archaism and its differences with other forms of nationalism and its consequences is the main issue discussed in this article. Thus, the present study has tried to clarify the dimensions of the subject by analyzing the content of resources related to the library method, by answering the basic research questions in the field of the connection between archeology and nationalism. On the one hand, the research findings show that in addition to the elites of the familiar West, the Persians of India also played an important role in shaping the idea of ​​Archaism and combining it with nationalism. On the other hand, archaism has basically distinguished between the two discourses of nationalism focused on the present and the existing realities and relatively emotional and past nationalism in this period. }, keywords = {Keywords: Qajar,First Pahlavi period,Indian Persians,nationalism,Archaism}, title_fa = {واکاوی ارتباط بین باستان گرایی و ملی گرایی از عصر ناصری تا پایان پهلوی اول(۱۲۲۷-1320ه.ش۱۸۴۸-1941م )}, abstract_fa = {ملی­گرایی در چارچوب تعاریف نو و متاثر ازغرب جزو گفتمان­های مهم اندیشه سیاسی و اجتماعی ایران معاصر به شمار می رود که طی سدة نوزدهم و عمدتا از عصر ناصری به بعدتوسط اندیشه ورزان غرب آشنا موردتوجه واقع شد و در عهد پهلوی کاملا نمایان گشت. ملی گرایی در دوره مورد بحث از عناصر و اشکال مختلفی برخورداراست، ازجمله می توان به باستان گرایی اشاره کرد که با نوعی تعلق خاطر شدید نسبت به مواریث ایران پیش از اسلام توام است. براین اساس، واکاوی ارتباط بین باستان­گرایی وملی گرایی ودر چشم اندازی کلی تر ملی گرایی مبتنی بر باستان­گرایی و تفاوت آن با دیگر اشکال ناسیونالیسم وپیامدهای آن مسئله اصلی این نوشتار به حساب می آید. بدین ترتیب، پژوهش پیش رو کوشش کرده با تحلیل محتوای منابع مرتبط به شیوه کتابخانه­ای، با پاسخ دادن به پرسش های اساسی تحقیق در زمینه پیوند باستان گرایی و ملی گرایی، ابعاد موضوع را روشن سازد. یافته های تحقیق از یکسو نشان می دهد که علاوه بر نخبگان غرب آشنا، پارسیان هند نیز در شکل گیری اندیشه باستان­گرایی وتلفیق آن با ملی گرایی نقش مهمی ایفا کرده­اند. از سوی دیگر، اساسا باستان گرایی باعث تمایز دو گفتمان ملی گرایی معطوف به حال و واقعیت های موجود و ملی گرایی نسبتا عاطفی وگذشته گرا در این دوره شده است.   }, keywords_fa = {واژه­های کلیدی: قاجار,پهلوی اول,پارسیان هند,ملی­گرایی,باستان­گرایی}, url = {https://jic.uk.ac.ir/article_2924.html}, eprint = {https://jic.uk.ac.ir/article_2924_e3d46ca35e8e5574f1913b50f36b90ad.pdf} }